Telemark Designmanual

Versjon 0.7
1
Introduksjon
2
Telemarks Logo
3
Symbol som profilelement
4
Identitetsfarger
5
Typografi
6
Fotografi
7
Korrespondanse og presentasjon
8
Bruk av Telemarks identitet for partnere
9
Kommersiell design
10
InformasjonAv Visit Telemark & Snøhetta

1 – Introduksjon

Last ned profilmanual som PDF

Introduksjon

Telemarks merkevareprofil er bygget på konseptet kontrast, og er utviklet av arkitekt- og designfirmaet Snøhetta for Telemark i samarbeid med reiselivsnæringen og andre næringssektorer, Telemark fylkeskommune og Innovasjon Norge.

Merkevarekonseptet skal bidra til et felles løft for næring i offentlig og privat sektor, og gjennom felles merkevareprofil og visuell plattform skape helhetlig, positiv og gjenkjennbar markedsføring av Telemark i og utenfor fylkets grenser. Konseptet kontrast er valgt fordi:

  1. Telemark byr på et mangfold som kan være vanskelig å kommunisere uten å bli utydelig som «alt for alle». Kontraster er en måte å utnytte mangfoldet på, på en måte som gir store muligheter innenfor ulike næringer til å forsterke sine bud- skap ved å sette egne produkter sammen med noe annet som forsterker kundens opplevelse av det som settes i kontrast mot hverandre.

  2. Kontrastene skal sørge for at flere får øynene opp for mer av det Telemark har å tilby og dermed tillegg de produktene som blir markedsført en merverdi som gjør Telemark og det markedsførte produktet mer attraktivt enn andre produkter av samme type.

  3. Telemark er et av Norges mest mangfoldige fylker. Med sine kontraster innen natur, kultur, opplevelser, bostedsmiljøer og næringssektorer, har Telemark et fantastisk og variert tilbud til mange målgrupper. Kontraster er en måte å utnytte mangfoldet på, en måte som gir store muligheter innenfor ulike næringer til å forsterke sine budskap, ved å sette egne produkter sammen med noe annet som forsterker kundens opplevelse av det som settes i kontrast mot hverandre.

  4. Bruk av kontraster i kommunikasjonen forsterker det mottageren av budskapet ser etter og sørger samtidig for å fremheve kompletterende produkter eller opplevelser

  5. Det er et velkjent og effektivt markedsføringsgrep for å skape oppmerksomhet

  6. Opposites attract (motsetninger er tiltrekkende)

  7. Kontraster skaper spenning. De som vanligvis bare velger eller oppfatter det ene blir oppfordret til å prøve ut og legge merke til det andre.

  8. Kontraster er noe alle, også på tvers av næringer kan samarbeide om og som gjennom dette samarbeidet forsterker eget produkt.

Å bygge felles merkevare basert på kontrast-konseptet betyr at vi er mange som gjennom bruk av felles profil ønsker å gjøre merkevaren Telemark bedre kjent på en positiv måte og fylle merkevaren Telemark med innhold som vil bidra til en sterkere konkurranseposisjon for de ulike næringene i fylket.

Å bygge merkevare betyr å være konsistent over tid og være tro mot både strategien konseptet er bygget på og mot den visuelle plattformen.

Irene Vestby
Daglig leder Visit Telemark AS



Designkonseptet kontraster

Telemarks visuelle identitet er utviklet for at de mange reiselivsaktørene og næringslivet i fylket skal kunne fremstå samlet og helhetlig. Formålet er å forsterke opplevelsen av Telemark som en moderne og spennende destinasjon, og dermed bidra til en økt vekst og lønnsomhet i Telemark, både som reisemål, bosted, handelssted og næringsområde.

Den overordnede ideen for Telemarks visuelle identitet er kontraster som utfyller og forsterker hverandre. Det våte blir fuktigere i møte med det tørre. Det isende kalde føles sterkere i møte med det varme. Det moderne får perspektiv i møte med det tradisjonelle. Bruken av motsetninger er et virkemiddel som fungerer på flere plan:

  1. Kontraster er Telemark. Få fylker kan by på like store variasjoner som Telemark, men i kommunikasjon kan mangfold fremstå utydelig. Derfor velger vi enkeltopplevelser, detaljer og eksempler – og viser dem i uventede sammensetninger. Slik lar vi kontrastene i Telemark formidle mangfoldet.

  2. Kontraster skaper oppmerksomhet. Spenningen som oppstår når ytterpunkter eller «umake par» settes opp mot hverandre vekker interesse og øker sannsynligheten for å bli lagt merke til i et støyende visuell hverdag.

  3. Kontraster gir ny kunnskap. Informasjon om det kjente, det man søker etter, kombineres med noe uventet – en annen årstid, en ukjent destinasjon, en ny smak, en uprøvd opplevelse.


Hvordan bruke profilmanualen

Denne profilmanualen gir retningslinjer for hvordan varemerket Telemark skal kommuniseres visuelt. Den retter seg til grafiske designere, reklamebyråer, trykkerier, partnere og alle andre som utformer materiell som skal benytte Telemarks identitet. Profilmanualen tar for seg elementene i den grafiske identiteten, og gir detaljerte beskrivelser av hvordan de skal anvendes. Retningslinjene skal alltid følges nøye, siden avvik vil svekke det helhetlige inntrykket av profilen, og dermed av Telemark som destinasjon.



Den overordnede ideen for den visuelle identiteten til Telemark er kontraster som utfyller hverandre – i opplevelser, aktiviteter, farger, teksturer, detaljer, årstider og landskap.

3 – Logosymbol som profilelement

Last ned symbol

Bruk av symbol som profilelement

Telemarksprofilen ble skapt med designkonseptet kontraster som utgangspunkt. Symbolet, som står over ordmerket i logoen, skal visualisere to kontraster – opplevelser, materialer, farger eller steder i Telemark.

Symbolet kan brukes som et profilelement for å styrke konseptet og kommunisere merkevaren Telemark. Som profilelement kan symbolet benyttes på fotografier eller rene flater i kommunikasjonen. Bruk skjønn for å finne frem til gode løsninger, slik at helheten er i tråd med den grafiske profilen.

Symbolet skal aldri erstatte Telemarks logo. Ved bruk av symbolet som profilelement, skal logoen alltid vare synlig i mindre størrelse som hovedavsender på den samme flaten. Det er kun Telemark som hovedavsendere som får bruke symbolet som profilelement.

Telemark symbolet

Symbol som profilelement

Det finnes to versjoner av symbolet som grafisk profilelement:

A – Symbolet står i sin hovedfarge og brukes i forstørret form på Telemark brand images eller på ensfarget bakgrunn.

B – Fargene i symbolet erstattes av kontrasterende fotografier av Telemark-opplevelser. Denne versjonen anbefales i hovedsak på store flater, som boards og bannere, for å oppnå størst mulig synlighet. Her kreves det godt skjønn i bildebruk for å finne gode kombinasjoner innenfor symbolets form.

C – Symbolet skal aldri erstatte Telemarks logo. Ved bruk av symbolet som profilelement, skal logoen alltid vare synlig i mindre størrelse som hovedavsender på den samme flaten. Det er kun Telemark som hovedavsendere som får bruke symbolet som profilelement.

Se:
Kap. 9 – Kommersiell design

Symbol i kommunikasjon

Når symbolet benyttes i kommunikasjon, skal det være tydelig kontrast mellom symbolet og bildene som brukes under det. Eller det skal være en klar opplevelseskontrast mellom bildene som brukes i symbolets form.

Riktig fargebruk, bildekontrast og komposisjon, er en forutsetning for at visuellene skal fungere godt sammen. Det er viktig å sørge for tilstrekkelig lesbarhet for den enkelte brukssituasjonen.

Symbolet kan separeres kun hvis det skjer i fysisk form, f.eks. hvis to bannere settes sammen for å danne symbolet eller i form av skilting.

A — Eksempel på brosjyreforside med symbolet som grafikk. Det er viktig at bildene under symbolet står i tilstrekkelig kontrast til logofargene.

Se:
Kap. 3 – Symbol som profilelement

Symbol i kommunikasjon, eksempel

B — Hvis symbolet skal deles, må det bare skje i fysisk form. Så som vist her, to bannere er satt sammen og danner symbolet som profilelement. Da skal dette ses som én flate. Avstandet mellom de to bannerne skal være 0,5 x, som beregnes utifra x bredden på symbolet.

B — Logoen alltid være synlig i mindre størrelse som hovedavsender.

C — Eksempel på to bannere med kontrasterende opplevelser satt sammen.

Feil bruk av symbol

Symbolet er utformet for å være tydlig i små til store størrelser. Derfor må ikke mellomrommet mellom de to delene i symbolet endres. Symbolet kan bare deles hvis det skjer i fysisk form.

Når konsulenter og eksterne leverandører av grafisk materiell er involvert, må det sikres:

  1. At de er kjent med reglene som gjelder for varemerket.
  2. At de er utstyrt med riktige originaler (logo, symbol, typografi).
  3. At de forstår at det er forbudt å gjøre endringer og/eller justeringer av disse originalene, for eksempel ved å lage egne versjoner av symbolet.

Generelle retningslinjer:

Symbolet må ikke kombineres med andre elementer, f.eks. logoer, ord, grafikk, bilder, slagord eller symboler som kan skape et hybridmerke.

Bruk alltid godkjente filer av symbolet (EPS).

Se:
Kap. 3 – Symbol i kommunikasjon eksempel

  1. Endre aldri symbolets dimensjoner.
  2. Endre aldri farge på symbolet.
  3. Legg aldri til noen form for effekter.
  4. Lag aldri mønster eller en struktur av symbolet.
  5. Sett aldri symbolet i gradient.
  6. Roter, skru eller vend aldri på symbolet.
  7. Sett aldri andre varemerker eller andre ordbilder en Telemarks ordbilde sammen med symbolet.
  8. Mellomromsavstanden i symbolet får kun endres hvis det skjer fysisk, f.eks i skilting.

4 – Identitetsfarger

Last ned fargepalett

Telemarks fargepalett

Farger kan påvirke tankene, endre handlinger og fremkalle reaksjoner. De kan virke stressende eller beroligende for øynene, øke blodtrykket og øke motivasjonen. Konsekvent fargebruk hjelper hjernen å etablere relasjoner – mellom følelser, egenskaper, opplevelser og mennesker, men fremfor alt bidrar de til å styrke en identitet.

Hovedfargen er Telemark turkis (en frisk, fremtidsrettet blågrønn). Dette kompletteres av sekundærfargen Telemark fokus rød (signalfarge). Det er fire nøytrale nyanser av grått til bruk online.

Diagrammet til høyre illustrerer vektingen av fargebruk i alle medier. Hver farge tar opp en bestemt mengde av det helhetlige profilfargespekteret.

Farger, trykte medier

Farger er en viktig del av varemerkets identitet. Kun de følgende fargene er tillatt for reproduksjon sammen med varemerket.

Telemarks primærfarge oppgis vanligvis som Pantone-farge, og dette er derfor vår optimale farge. En trykksak som produseres i flere eksemplarer, skal bruke Pantone-fargen Telemark turkis for å få beste fargegjengivelse.

Alle farger skal matche verdiene for bestrøket og ubestrøket Pantone så mye som mulig, for å sikre samme fargegjengivelse i alle medier.

Varemerkets farger

Telemarks farger består av primærfargen Telemark turkis, samt sekundærfargen Telemark fokus rød. Disse fargene er spesielt utviklet for å sikre en tydelig posisjon i markedet.

OBS!

Ikke bruk fargerutene på denne siden til fargematching. Korrekt fargematching må skje gjennom spesielt tilpassede guidebøker – Pantone Color Swatch Books.

Pantone-farger

Pantone-farger er spesialblandede farger som brukes i offsettrykk for å oppnå korrekt fargegjengivelse.

CMYK-farger (firefargetrykk)

CMYK-farger brukes ved offsettrykk, hovedsaklig i annonser og trykksaker som brosjyrer, hefter og plakater.

Bakgrunner og nøytraler, trykte medier

Varemerkets primære nøytrale farge er Telemark hvit og svart. Hvit brukes til nøytrale bakgrunner og visuelt åpne flater. Hvit er i stor grad bakgrunnsmateriell som papir i trykte medier. Bakgrunner og nøytraler spiller en viktig rolle i den visuelle kommunikasjonen, og styrker logoens og fotografiets uttrykk.

Se: Kap. 9 – Papirvalg, trykksaker

Farger, digitale flater

Kun disse fargene er tillatt til reproduksjon online sammen med varemerket. Fargene angis primært i hexadesimale verdier. Alle fargene skal matche verdiene for Adobe RGB (1998) så mye som mulig, for å sikre samme fargegjengivelse i alle medier.

Bakgrunner og nøytraler, digitale flater

Kun disse fargene er tillatt til reproduksjon online sammen med varemerket. Fargene angis primært i hexadesimale verdier. Alle fargene skal matche verdiene for Adobe RGB (1998) så mye som mulig, for å sikre samme fargegjengivelse i alle medier.

Farger, andre flater

Dette er Telemarks farger definert i systemene NCS og RAL. Disse systemene beskriver farger for malte eller lakkerte flater, og er tilgjengelige hos alle fargehandlere.

Bakgrunner og nøytraler, andre flater

Dette er Telemarks nøytraler definert i systemene NCS og RAL. Disse systemene beskriver farger for malte eller lakkerte flater, og er tilgjengelige hos alle fargehandlere.

Primærtypesnitt – Telefon

Typesnittet Telefon er et viktig element i Telemarks identitet. Det er en sans serif med høy typografisk kvalitet. Dette er det eneste sans serif typesnittet som skal benyttes.

Telefon brukes i titler, ingresser, stikktitler, bildetekster og kortere informasjonstekster.

Om Telefon

Telefon er designet av Sindre Bremnes, og utgitt av Norske Monokrom Type Foundry i desember 2012.

Typesnittet er basert på norsk industri typografi, men designet med et moderne preg. Dette gir Telefon et energisk, mennskelig og åpent uttrykk – med historie. Det er kun typesnittet Telefon Normal som brukes i Telemarks identitet, for lisenser kontakt: monokrom.no

Primærtypesnitt – Telefon, eksempel

Sekundærtypesnitt – Adobe Caslon Pro

Typesnittet Adobe Caslon Pro er valgt ut som sekundærtypesnitt for bedre lesbarhet ved større tekstmengder. Adobe Caslon Pro brukes blant annet til brødtekst, undertitler og lange faktatekster. Adobe Caslon Pro og Telefon har lignende x-høyder (høyden på minusklene) og står godt sammen.

Om Adobe Caslon Pro

Designet av William Caslon i 1725, og redesignet for digital bruk av Carol Twombly i 1990. Utgitt av Linotype Foundry.

For lisenser kontakt: Adobe

Primærtypesnitt Telefon & sekundærtypesnitt Adobe Caslon Pro, eksempel

Primærtypesnitt, digitale flater – Telefon

Nettsidens og andre digitale flaters typografi følger Telemarks identitet, og består av Telefon og Adobe Caslon Pro. Begge finnes i webfont-format med gode egenskaper for gjengivelse.

Telefon brukes i titler, ingresser, stikktitler, bildetekster og kortere informasjonstekster.

Hvis ikke Telefon Normal kan benyttes i digitale medier, skal Gill Sans brukes som erstatning for primærtypesnittet.

Det er kun typesnittet Telefon Normal som brukes i Telemarks identitet, for web lisenser kontakt: monokrom.no

Primærtypesnitt digitale flater – Telefon Normal

Erstatning primærtypesnitt Gill Sans Regular

Sekundærtypesnitt, digitale flater – Adobe Caslon Pro

På digitale flater brukes sekundærtypesnittet Adobe Caslon Pro som i trykte medier, til løpende tekster.

Hvis Adobe Caslon Pro ikke kan brukes i digitale medier, skal Times New Roman brukes som erstatning for sekundærtypesnittet.

For lisenser kontakt: Typekit

Sekundærtypesnitt digitale flater – Adobe Caslon Pro

Erstatning sekundærtypesnitt digitale flater – Times New Roman

Typografieksempler og oppsett

Denne siden illustrerer, i Telemarks A4 grid, hvordan primærtypesnittet Telefon Normal kan brukes i layout sammen med Adobe Caslon Pro.

Det er viktig å behandle tekst og bilder slik at de til sammen skaper en spennende og kontrastfylt layout.

Typografieksempler og oppsett

6 – Fotografi

Telemarks bildearkiv

Beskrivelse, Telemark brand images

Telemark har to bildesystemer: Telemark brand images og Telemark bildebank. Telemark brand images er profesjonelt fotografert med stor følsomhet. Dette er de optimale Telemarksbildene, og skal brukes på alle viktige kommunikasjonsflater som nettside, annonser og brosjyrer. Telemark bildebank inneholder fotografier som kan bearbeides til å passe i Telemarks identitet.

Telemark brand images presenterer fylkets landskap, destinasjoner, aktiviteter, opplevelser og detaljer fra fjell, innland og kyst. Bildene har en sentral rolle i Telemarks identitet og i kommunikasjonen med alle målgrupper. De skal vekke målgruppens interesse, formidle budskap og opplevelser, og gjennom sitt innhold og uttrykk styrke det etterlatte inntrykket av Telemark.

Bildene beskriver personlige, unike opplevelser med vinkler, lys og beskjæring som unngår det forventede og klisjéaktige. Fotostilen fremheves av en varm fargetone, i kontrast til det mørke, dype svarte i bildene som forsterker dybden.

Sammen med logo, fargevalg og typografi, formidler bildene fortellingen om Telemark.

Bildestilen er delt inn i tre kategorier:

landskapsbilder, opplevelsesbilder og detaljbilder

Retningslinjer, Telemark brand images

Bildene beskriver en unik, personlig opplevelse gjennom vinkler, lys og beskjæring som unngår det forventede og klisjéaktige. Telemarks fotografiske stil fremheves av det mørke, svarte i bildene som forsterker dybden. Bildet mykes opp av en varm fargetone som sammen med det mørke skaper en tydelig kontrast.

Fotografier som avviker klart fra Telemarks fargepalett, må fargekorrigeres. Overdrevet fargejustering må likevel unngås, slik at de naturlige tonene i den fotografiske stilen beholdes. Det skal ikke merkes at et motiv er fargejustert, eller «tvunget» inn i Telemarks fotostil.

Beskrivelse av de tre bildekategoriene:

1 – Landskapsbilder

Kontraster i landskap, utsikt, tid, geografi, årstid, luft, landemerker, natur og kulturarv. Ved fotografering av landskap, steder og/eller store strukturer, er det riktig med stor dybdeskarphet.

2 – Opplevelsesbilder

Store og små opplevelser knyttet til destinasjoner, aktiviteter, attraksjoner, øyeblikk, kontraster og følelser. Ved fotografering av opplevelser, skal mennesker og følelser være i fokus.

3 – Detaljbilder

Små ting, nærbilder, uventede vinkler, detaljer som ikke er åpenbare, teksturer og kontraster. Ved fotografering av detaljer, skal små kontraster i attraksjonen eller destinasjonen fremheves og tydeliggjøres.

Kortfattede retningslinjer for Telemarks brand images:


  1. Det svarte i bildene skal være dyp svart.
  2. Bildene skal ha en varm tone.
  3. Sjekk at hvite toner i bildene ikke heller for mye mot en farge, f.eks. magenta.
  4. Sjekk hudtoner i bildene, og pass på at det ikke er for mye magenta i dem eller at de ser grå og livløse ut.

Retningslinjer, Telemark brand images retusjering for photoshop


  1. Optimalt er at bildet er i RAW format for retusjering. Åpne bildet og pass på at fargene er nøytrale (at bildet ikke tipper over i en fargetone). Et bra utgangspunkt hvis bildet ikke er i RAW format er å bruke auto tone, kontrast og color i image menyen i Photoshop.
  2. Avhengig av bildet kreves det ulik redusering av fargemetning (desaturate) i fargene, men generelt skal fargemetningen ned litt i master. Legg på en kontrast kurve (image/adjustments/ curves) for å øke kontrasten mellom lyst og mørkt.
  3. Legg på en kurve i den blå kanalen, trekk nedover slik at bildet får en gul tone. Legg på et Photofilter (Warming Filter 81a), dra ned opaciteter så det kun hinter på en gul tone i bildet.
  4. Hvis bildet er for mørkt, legg på en kurve som lyser opp bildet litt.
  5. Juster hudtoner, slik at de ikke er for mye magenta i dem eller ser gråe og livløse ut. Vis det svarte i bilden er svakt/dust, legg på en kurve og juster bildet så at det mørke svartere og at skygger blir sterkere i bildet.
  6. Endre lagret fra Normal til Exposure så det berører fremst det svarta i bildet.

1 – Landskapsbilder

Telemarks bilder av landskap og steder skal fremstå som velkomponerte, fargekorrigerte fotografier. Bildene må unngå det opplagte eller klisjéfylte. For å skape en variasjon av kontraster, må man finne den innbydende utsikten under ulike årstider, og på forskjellige tider av døgnet, fra tidlig morgen til sen kveld.

Stikkord til landskapsbilder

Utsikt

Luftig

Stort

Ikke fokus på mennesker

Innbydende

Natur og kulturarv

Kontrastrikt

Landskap

Inspirerende

Ærlig

Tydelig

2 – Opplevelsesbilder

I Telemarks bilder av opplevelser, skal mennesker og følelsen av opplevelsen være i fokus. Unaturlige, klisjépregede og åpenbart arrangerte situasjoner skal unngås. Personene som avbildes trenger ikke se rett i kamera, men heller uttrykke personlighet på en måte som støtter situasjonen eller historien bildet skal fortelle.

Stikkord til opplevelsesbilder

Inkluderende

Aktivitet

Inspirerende

In-Action

Mennesker

Følelser

Alle aldre

Opplevelse

Kontrastrikt

Tilhørighet

Nært

3 – Detaljbilder

Denne kategorien omfatter velkomponerte, fargejusterte bilder, som synliggjør de små detaljene i en opplevelse eller et sted. Bildene skal ikke være opplagte eller klisjéaktige, men inspirere gjennom å fremheve følelser og sanseopplevelser. Slike bilder må ikke undervurderes, siden de i kombinasjon med landskaps- og opplevelsesbildene er viktige stemningsskapere.

Mennesker skal ikke ha hovedfokus, men f.eks. et nærbilde av hender som utfører en oppgave kan styrke historien man ønsker å fortelle.

Stikkord til detaljbilder

Fremheve

Tydeliggjøre

Kontrastrikt

Ikke åpenbare detaljer

Innbydende

Stemningsskaper

Inspirerende

Nært

Tydelig

Ærlig

Tilhørighet

Tekstur

Telemarks bildearkiv på nett

Telemarks bildearkiv med fotografiene som til enhver tid kan benyttes i ulike kommunikasjonssammenhenger finnes på: visittelemark.no

Dette er fotografier som kan etterredigeres til å passe inn i Telemarks identitet. Bildebanken inneholder også Telemark brand images som er profesjonelt fotografert og redigert.

7 – Korrespondanse og presentasjon

Last ned maler

C4 Konvolutt

Her vises mal for produksjon av C5 konvolutt. Telemarks logo plasseres i høyre hjørne og trykkes i profilfarge Pantone 333 U og 100 % svart. Avsenderadresse plasseres i venstre hjørne, settes i Telefon regular, og trykkes i svart med 60% cyan 100 % Sort. Markeringsramme i profilfarge Pantone 333 U på forsiden av konvoluttet.

Kontakt Visit Telemarks hovedkontor for produksjon av konvolutter.

Brevmaler

Her vises digital brevmal. I brevmal brukes tilleggsfontene Gill Sans og Times New Roman – dette for å sikre at malen fungerer optimalt på alle maskiner.

Telemarks logo skal plasseras i høyre topp hjørne etter brevmal spesifikasjonerne. Logo skal være i Telemark turkis farge og 100 % svart.

Powerpoint

Her vises grid mal for Powerpoint-presentasjon i standard størrelse 3:4. Telefon benyttes som hovedfont – hvis Telefon ikke er tilgjenglig, brukes erstatningstypesnittet Gill Sans. Dette for å sikre at presentasjonen fungerer optimalt på alle maskiner.

Malen inneholder lysbildemaler for tittel, deloverskrift, tekstsider og bildesider. I produksjon av Powerpoint-presentasjoner, kan bilder fra Telemark brand images benyttes.

Powerpoint-presentasjoner er også flater som formidler Telemarks identitet. Tenk derfor på å holde designet enkelt og luftig, med konsekvent bildebruk.

Visittkort

Her vises mal for visittkort i størrelse 83x53mm. Visittkortet for Visit Telemark trykkes i offsettrykk med bakgrunnsfargen «Telemark turkis Pantone 333 U». Telemarkslogoen i hvit plasseres i venstre hjørne. Kontaktinformasjon settes i Telefon Regular. Tekst skal stå i hvit. Anbefalt papir: Amber Graphic ubestrøket 300-400g. Baksiden av visittkortene viser ulike Telemarkopplevelser.

For partnere brukes visitkortet med hvit forside, sort tekst og Telemarks hovedlogo i høyre hjørne.

Kontakt Visit Telemarks hovedkontor for produksjon av visittkort.

Powerpoint eksempler

Her vises eksempler på Powerpoint-presentasjon i standard størrelse 3:4. Telefon benyttes som hovedfont – hvis Telefon ikke er tilgjenglig, brukes erstatningstypesnittet Gill Sans. Dette for å sikre at presentasjonen fungerer optimalt på alle maskiner.

E-postsignatur

Her vises oppsett for e-postsignatur. Kontakt Visit Telemarks hovedkontor for veiledning.

8 – Bruk av Telemarks identitet for partnere

Last ned maler

Bruk av Telemarks identitet for partnere

Det er tre nivåer for hvordan Telemarks identitet kan benyttes av partnere.


Nivå 1

Er for partnere som bruker sin egen identitet fullt ut, samtidig som de vil vise tilhørighet til Telemark og formidle kvaliteten i produktet eller tjenesten de markedsfører.

Nivå 2

Er for partnere som vil benytte mer av Telemarks identitet i kombinasjon med sin egen profil.

Nivå 3

Innebærer at Telemarks identitet brukes fullt ut, og at partneren kun får bruke egen logo og bestemme budskapet på kommunikasjonsflaten.

Det er svært viktig at retningslinjene for nivåene følges nøye, siden flere ulike kombinasjoner vil kunne svekke Telemarks identitet og posisjon som hovedaktør. manual, og har godkjent punktene Telemarks-charteret.

Nivå 1: Telemark kvalitetsmerke

elemarks kvalitetsmerke kan kun benyttes av partnere som har signert Telemarks-charteret. Kvalitetsmerket er et symbol for tilhørighet, og partnere som bruker det representerer Telemark.

Kvalitetsmerket finnes i negativ og positiv farge, og brukes i øvre høyre eller venstre hjørne på flaten som skal kvalitetsmerkes.

I Nivå 1 kan partner også velge å bare bruke Telemarks logo. Følg spesifikasjoner på plassering av logo sammen med partnere.


Se:

Kap. 2 – Logo i samspill med andre logoer

Kap. 2 – Eksempel på logobruk mot bakgrunn


A — Avstand mellom kant og kvalitetsmerke skal tilsvare et kvalitetsmerke og settes i øvre høyre eller venstre hjørne på flaten som skal kvalitetsmerkes. Bruk alltid godkjente filer av Telemark kvalitetsmerke (EPS).

B — Eksempel på kvalitetsmerke plassert i venstre hjørne på partner annonse.

C — Eksempel på plassering ved bruk av Telemarks logo i partner annonse. Når andre aktører kontrollerer oppsettet av flaten, er det viktig at foretrukken clear space opprettholdes. I slike tilfeller velges logofarge med utgangspunkt i bakgrunnen den skal appliseres på.

D — Positivt kvalitetsmerke brukes når bakgrunnen er mørk.

E — Negativt kvalitetsmerke brukes når bakgrunnen er lys.

Nivå 2: Telemark partner

Nivå 2 er for partnere som vil bruke mer av Telemarks identitet i egen markedsføring. Nivå 2 krever at partneren har god forståelse for Telemarks designmanual og har godkjent punktene i Telemarks-charteret. Her viser vi eksempel på nivå 2 i annonsering. Samme retningslinjer gjelder også for andre flater. Avhengig av medium og innhold kan Telemarks logo plassering variere. Les mer om logo plassering:


Se:

Kap. 1 – Telemark logo

Kap. 9 – Beregning av Telemark markeringsramme


A — Partneren får kun plassere sitt innhold innenfør den turkise markeringsrammen – i dette tilfelle markert område. Partneren kan innenfør dette område bruke egen identitet i farger, typografi og logo.

B — Vær ektra nøye med at Telemarks logoen er plassert i område med god luft.

C — Telemark skal alltid sees som hovedavsender i nivå 2.

D — Telemarks turkis farge får ikke byttes ut med noen andre farger.

E — Markeringsrammen får ikke endres eller fargejusteres.

Nivå 2: Telemark partner eksempler

Nivå 3 Telemark full identitet

Nivå 3 er for partnere som vil bruke Telemarks identitet fullt ut i egen markedsføring. Nivå 3 krever at partneren har god forståelse i Telemarks designmanual og har godkjent punktene i Telemarks-charteret.I overskriften og budskapet forsterker aktør og partner posisjonen.


A — Vær ektra nøye med at Telemarks logoen er plassert i område med god luft.

B — Telemark skal alltid sees som hovedavsender i nivå 3.

C — Telemarks farger får ikke byttes ut mot noen andre farger.

D — Ved bruk av markeringsrammen, får den ikke endres eller fargejusteres.

E — Typesnitten skal følge Telemarks identitet og får ikke byttes ut mot andre typesnitt.

F — Annonse bilder fra Telemark brand images eller Telemark fotomanér tilpassede bilder skal brukes i nivå 3.

G — Grunnlinjen i partnerlogoen skal plasseres i linje med Telemarks ordbilde. Størrelsen på partnerlogo får ikke overskride Telemarks logoen.

Nivå 3: eksempler

9 – Kommersiell design

Last ned maler

Systematisk bruk av Telemarks identitet

For å bidra til å lavere produksjonskostader, og for å demonstrere mulighetene innenfor designprofilen, vises her eksempler på hvordan kommersielt materiell kan legges opp. En av nøklene til å lykkes med en designprofil er konsistens – hver gang, over lang tid.

Gjennom helhetlig kommunikasjon ønsker Telemark å utvikle en nær relasjon til kundene. Ansvaret for dette deles av alle som er involvert i kommunikasjonsarbeid, og det er viktig å benytte enhver anledning til å styrke forholdet til kunden.

Dette kapittelet dekker annonsering i trykte medier, annonsering i digitale medier, brosjyrer, guider, rollups og bannere. Alle disse flatene kommuniserer Telemark identitet, og det er viktig at designet gjennomgående er av høy kvalitet.

Designelementer

Innenfor kommersiell design kan de fleste av elementene i Telemarksprofilen benyttes. Dette omfatter i stor grad profilbyggende og salgsfremmende materiell, og brukerne står litt friere i anvendelsen av designet. Likevel bør regler for typografi, fargebruk, logobruk og fotografi alltid benyttes.

Farger

Telemark turkis kombinert med hvitt og svart er de tydeligste fargene i Telemarksprofilen, og er derfor velegnet som basisfarger i designet. I tillegg kan alle andre farger som er spesifisert i Telemarks fargepalett benyttes.

Se:Kap. 5 – Identitetsfarger

Logo

Logoen og dens plassering skal bidra til å gi en tydelig Telemark-signatur. Det er derfor viktig at retningslinjene for logobruk følges nøye. Bruk alltid korrekt logo (Telemark logo) – den skal aldri modifiseres eller justeres, og alltid stå tydelig ut fra bakgrunnen.

Se:Kap. 1 – Telemark logo

Typografi

Telefon regular og Adobe Caslon Pro skal alltid benyttes hvis det er mulig. Telefon har et energisk, mennskelig og åpent uttrykk, basert på norsk historie. Med sitt særpreg gir dette typesnittet en sterk personlighet til Telemarks identitet.

Fotografi

Bilder lar oss være mer personlige, de vekker nysgjerrighet og påvirker følelsene. Telemark brand images er beregnet for bruk på alle kommersielle flater.

Bruk av logosymbolet

Logosymbolet kan brukes som grafisk element, ved å plasseres på fotografier og andre kommunikasjonsflater. Følg reglene for bruk av logosymbolet nøye, slik at det grafiske uttrykket blir helhetlig.

Se:Kap. 3 – Logosymbol som profilelement

Telemark layoutsystem

Denne siden viser et layoutsystem som gjør det enkelt å plassere bilder og tekst på trykksaker og digitale flater. All kommunikasjon i bilder og tekst skal følge designkonseptet «Kontraster». Husk derfor at flatene skal ha en kombinasjon av kontrastfylte opplevelsesbilder og tekst som inspirerer. For å skape en dynamisk og spennende layout, kan bildene være utfallende og i ulike størrelser for å skape kontrast.

Se:Kap. 2 – Telemark logo

Se:Kap. 3 – Logosymbol som profilelement

Se:Kap. 5 – Typografi

Se:Kap. 6 – Fotografi

Bruk av Telemark markeringsramme

Denne siden viser bruk av Telemark markeringsramme. Markeringsrammen skal alltid være i primærfargen Telemark turkis, og brukes på flater som trenger ekstra fokus, f.eks. i avisannonser for å stå ut fra konkurrerenter.

Markeringsrammen brukes også for å forsterke Telemarks identitet når partnere benytter profilen. Markeringsrammens bredde er alltid 2% av formatets fulle bredde. Hvis en flate opplevelses som for lite turkis, kan markeringsrammen brukes som identitetsforsterker.

Se: Kap. 8 – Bruk av Telemarks identitet for partnere

Se: Kap. 4 – Identitetsfarger

Beregning av Telemark markeringsramme

Denne siden viser beregning av markeringsrammen. Uansett format skal utgangspunktet for rammens bredde være 2 % av formatets lengste mål. Rammen kan deretter ved behov tilpasses optisk.

Materialvalg

Telemarkprofilen fungerer best når alle detaljer følger retningslinjene i denne manualen. Fysiske profilelementer har imidlertid ofte mer enn én valgmulighet for hvordan overflatebehandlingen fremstår. Her er de taktile egenskapene viktige, på samme måte som presisjon i utførelse. Ved f.eks. skilting, anbefales det å skape uventede og kontrastfulle kombinasjoner gjennom å velge materialer som har en tilknytning til Telemark.

Papirvalg, trykksaker

En trykksak «snakker» til fingrene – og ikke bare til øynene. Produksjon av alt Telemark- materiell bør derfor utføres med høye krav til kvalitet og finish. For offsettrykk anbefales ubestrøkede kvaliteter. Papirtypen Amber Graphic fra Arctic Paper er best for optimal fargeangivelse av Telemarks identitet. Telemark brand images og farger er testtrykket på Amber Graphic. Det finnes i dag også ubestrøkede papirkvaliteter for mange digitale trykkmaskiner.

Eksempel på brosjyreomslag

Denne siden viser oppsett av omslag til Telemark opplevelsesbrosjyre i størrelse 210x297 mm (A4). Designet baserer seg på et enkelt grid og en luftig layout. I trykksaker som denne skal typesnittene Telefon og Adobe Caslon Pro alltid benyttes. Følg også retningslinjene for fotografi, typografi og materialbruk. Avsender skal være Telemarks logo. Telemarks logo kan stå sammen med partner logoer, som plasseres i henhold til retningslinjene for clear space.

Eksempel på brosjyreoppslag

Her vises ulike oppslag for en aktivitets- og opplevelsesbrosjyre i størrelsen 210x297 mm (A4). For å skape en dynamisk og spennende layout kan bildene gjerne være utfallende.

Eksempel på layout kartguide

Her vises grid på en foldbar kartguide i størrelsen 594x420 mm (A2).

Eksempel på layout kartguide

Eksempler på trykte annonser

Her vises tre av de vanligste annonseformatene Visit Telemark bruker i avis.


A – 246x365 mm

B – 246x181 mm

C – 240x150 mm

Eksempler på trykte annonser

Eksempler på digitale annonser

Her vises noen av de vanligste formatene

for webannonser.

A – 300x250 px

B – 468x60 px

C – 728x90 px

D – 120x600 px

E– 160x600 px

Eksempler på digitale annonser

Eksempler på bannere

Her vises eksempler på bannere i størrelse 200x90 cm.


A — Banner med bilder og tekst.

B — Banner med bilder og tekst.

C — Banner med Telemarks logo, i henhold til anbefalt clear space.

D — Banner med markeringsramme.

E — To bannere som sammen danner logosymbolet. Hvit logo brukes når primær- fargen turkis ikke gir tillstrekkelig kontrast mot bakgrunnen.

F — To bannere som sammen danner logosymbolet. Hvit logo brukes når primær- fargen turkis ikke gir tillstrekkelig kontrast mot bakgrunnen.

Eksempler på rollup

Her vises eksempler på rollups i størrelse 85x200 cm.


A — Rollup med Telemarks logo, tekst og bilder.

B — Rollup med Telemarks logo, tekst og utfallende bilder.

C — Rollup med Telemarks logo og bilder plassert dynamisk ufallende.

D — Rollup med markeringsramme for ekstra fokus, Telemarks logo og bilder.

E — Rollup med markeringsramme for ekstra fokus, Telemarks logo med partnerlogo, samt tekst og bilder plassert dynamisk.

F — Rollup med markeringsramme for ekstra fokus, Telemarks logo med partnerlogo og tekst på bilde. Her er det viktig at kontrasten mellom tekst og bilde er god.

10 – Informasjon

Last ned allt

Korrekte filer

Maler, logoer, farger og rettningslinjer for Telemarks identitet finnes som nedlastningsbare filer i denne profilmanualen


Kontakter

Visit Telemark AS

Uniongata 18

Kunnskapsverkstedet

3732 Skien

Tlf. +47 35 90 00 20

info@visittelemark.no


Designbyrå

Snøhetta Design

Akershusstranda 21, skur 39

N-0150 Oslo

Tel: +47 24 15 60 60