Introduksjon
Telemarks merkevareprofil er bygget på konseptet kontrast, og er utviklet av arkitekt- og designfirmaet Snøhetta for Telemark i samarbeid med reiselivsnæringen og andre næringssektorer, Telemark fylkeskommune og Innovasjon Norge.
Merkevarekonseptet skal bidra til et felles løft for næring i offentlig og privat sektor, og gjennom felles merkevareprofil og visuell plattform skape helhetlig, positiv og gjenkjennbar markedsføring av Telemark i og utenfor fylkets grenser. Konseptet kontrast er valgt fordi:
Telemark byr på et mangfold som kan være vanskelig å kommunisere uten å bli utydelig som «alt for alle». Kontraster er en måte å utnytte mangfoldet på, på en måte som gir store muligheter innenfor ulike næringer til å forsterke sine bud- skap ved å sette egne produkter sammen med noe annet som forsterker kundens opplevelse av det som settes i kontrast mot hverandre.
-
Kontrastene skal sørge for at flere får øynene opp for mer av det Telemark har å tilby og dermed tillegg de produktene som blir markedsført en merverdi som gjør Telemark og det markedsførte produktet mer attraktivt enn andre produkter av samme type.
Telemark er et av Norges mest mangfoldige fylker. Med sine kontraster innen natur, kultur, opplevelser, bostedsmiljøer og næringssektorer, har Telemark et fantastisk og variert tilbud til mange målgrupper. Kontraster er en måte å utnytte mangfoldet på, en måte som gir store muligheter innenfor ulike næringer til å forsterke sine budskap, ved å sette egne produkter sammen med noe annet som forsterker kundens opplevelse av det som settes i kontrast mot hverandre.
Bruk av kontraster i kommunikasjonen forsterker det mottageren av budskapet ser etter og sørger samtidig for å fremheve kompletterende produkter eller opplevelser
Det er et velkjent og effektivt markedsføringsgrep for å skape oppmerksomhet
Opposites attract (motsetninger er tiltrekkende)
Kontraster skaper spenning. De som vanligvis bare velger eller oppfatter det ene blir oppfordret til å prøve ut og legge merke til det andre.
Kontraster er noe alle, også på tvers av næringer kan samarbeide om og som gjennom dette samarbeidet forsterker eget produkt.
Å bygge felles merkevare basert på kontrast-konseptet betyr at vi er mange som gjennom bruk av felles profil ønsker å gjøre merkevaren Telemark bedre kjent på en positiv måte og fylle merkevaren Telemark med innhold som vil bidra til en sterkere konkurranseposisjon for de ulike næringene i fylket.
Å bygge merkevare betyr å være konsistent over tid og være tro mot både strategien konseptet er bygget på og mot den visuelle plattformen.
Irene Vestby
Daglig leder Visit Telemark AS