Bakgrunn
Som et svar på regjeringens satsning på Matnasjonen Norge startet arbeidet med Matregion i Vestfold og Telemark opp i 2022. Prosjektet har bistått med kartlegging av muligheter og behov samt forankring hos produsentmiljøer og organisasjoner. Her kan du lese rapportene: Forretningsplan og situasjonsbesrivelseog Forretningsmodell og organisering
Rapporten konkluderte med:
- Matregionen bør organiseres som en enhet i hvert fylke. Foreslått navn: Matrike Telemark.
- For å bygge en sterk matregion må private og offentlige initiativ forenes.
- Alle små og store tiltak må sees i sammenheng og framstå som en helhet.
- Det bør ansettes en Matkoordinator som skal ha en koordinerende rolle og sørge for synliggjøring og samordning mot næringsaktører
- Matregionen skal fylle gapene som ingen jobber med i dag og behovene som uttrykkes fra næringsaktører i verdikjeden.
Det ble foreslått fire hovedinnsatsområder:
- Produsentutvikling
- Rekruttering
- Mer lokalmat på flere fat
- Merkevarebygging
Vi må plukke ut «det beste» fra denne rapporten og ta med inn i arbeidet videre. I tillegg må vi sørge for å få med oss de gode erfaringene fra de mange prosjektene som har vært innen lokalmat i Telemark.
Planer fremover:
Målet bør være å få til en form for varig organisert arbeid rundt lokalmat i Telemark. Det tar tid å få forankret arbeidet, avklart organisasjonsform, få på plass finansiering etc. For å sikre en fremdrift i arbeidet og for å gjennomføre konkrete tiltak, vil Anne Skaug Nisi (Telemark fylkeskommune) fungere som Matkoordinator i cirka 50% stilling, inntil videre. Anne har et godt samarbeid med Kari Mette Holm og Ellen Dagsrud hos Statsforvalteren i Vestfold og Telemark.
Noe av arbeidsoppgavene kan være:
- Skape en bevissthet rundt det vi gjør slik at alle prosjekter, organisasjoner, satsinger og bedrifter jobber i samme retning rundt lokalmat
- Merkevarebygging: Starte profilering av Matrike Telemark
- Mer lokalmat på flere fat: Starte opp arbeidet med å få mer lokalmat ute i offentlig virksomhet og på serveringssteder.
- Å få på plass varig finansiering, få avklart organiseringsform og på sikt få ansatt en matkoordinator
- Annet? Hva trenger næringa?
Vi har fått tilsagn på 500 000,- i omdømmemidler fra Innovasjon Norge. Disse skal brukes til profilering av Telemark som matregion (punkt «merkevarebygging» og «mer lokalmat på flere fat»)
Med hjelp og støtte fra:
