Stolthet, synlighet og samarbeid
Bakgrunn for prosjektet
Fjellkommunene i Telemark var i mai 2024 på studietur til La Clusaz i de franske Alpene for å lære om organisering og samarbeid mellom reiseliv og landbruk. I forlengelsen av dette ønsket de å opprette et prosjekt for å knytte reiseliv og landbruk i Telemark tettere sammen, med mål om å skape et sterkere samarbeid som gir økt verdiskaping for både landbruk og reiseliv i regionen.
Det de oppfattet som nøkkelen til suksess i La Clusaz kan oppsummeres med tre stikkord: stolthet, synlighet og samarbeid. Dette er noe de ønsket å ta med seg videre i arbeidet, og ville utvikle et prosjekt som fokuserer nettopp på dette.

Prosjetet ble «Telemarkstallerken». Høgde AS er innleid som prosjektleder. I arbeidsgruppa er også Gerd Straume (næringssjef i Fyresdal kommune), Helle Solberg (jordbrukssjef i Hjartdal kommune), Kari Mette Holm (Statsforvalteren i Vestfold og Telemark) og Anne Skaug Nisi (Telemark Fylkeskommune). Prosjektet er finansiert ved hjelp av fjellandbruksmidler.
Prosjektet skal sette sammen en signaturrett fra Telemark (med tilhørende drikke) som skal formidles som konsept til ulike serveringssteder. Prosjektet har hjelp av Barbro Stordalen til å plukke ut råvarer som skal representeres på denne menyen. Telemarkstallerken har fokus på bærekraft, sirkulærøkonomi og utnytting av hele råvaren. Derfor ønsker de å inkludere blant annet kjekjøtt i konseptet.
Første stopp på veien blir å presentere smaksprøver av Telemarkstallerken på UMAMI arena 18.-20.mars 2025. Deretter skal det jobbes med sesong, samarbeid mellom ulike produsenter (og råvarer) for å kunne levere hele året, beredskapsplaner og distribusjon før arbeidet ut mot markedet kan begynne.