Sveits - Telemark på sykkel: Drømmen som ble til virkelighet.
Det hele startet med interessen for Telemarksski. Allerede som liten gutt ble Martin Chardonnens (23) fra Fribourg i Sveits introdusert for Telemarkskjøring av sin far. Interessen for Telemarksski har vokst seg stor og i mange år har Martin hatt en stor drøm om å oppleve nettopp Telemark. I januar pakket han sykkelen og tråkket til.
Unik sykkelhistorie
Det var Varden som gjorde oss oppmerksomme på den unike sykkelhistorien og vi tok raskt kontakt med Martin for å avtale et intervju. Martin lever på stramt budsjett og bruker telefon og internett så lite som mulig, det var derfor ikke en selvfølge å skulle få tak i han raskt, eller overhodet få tak i han. Men etter noen få dager tikker det inn en melding..
Han kan møte oss på Notodden i forbindelse med et ærend hos «Syklisten».
En vakker morgen langs Heddalsvatnet. Foto: Privat
Det nærmer seg den første vårmåneden. Sola er på vei opp i horisonten lager rosa skyer over verdensarvbyen, Notodden. Vi svinger inn på Bok & Blueshuset hvor vi parkerer bilen. Utenfor inngangen står en velutstyrt sykkel med sveitsisk flagg og forsikrer oss om at vi er kommet til rett sted.
Fra de sveitsiske alper til skisportens vugge Telemark
Inne møter vi Martin med et stort smil om munnen. Kanskje ikke så rart når man er i ferd med å realisere sin store drøm. Han blir ofte kalt gal.
«I,m not crazy! I’m just following my dream!» smiler Martin bredt.
Martin Chardonnens kommer fra den både tysk -og fransktalende byen Fribourg i den vestlige delen av Sveits, og siden han var 12 år gammel har han elsket å kjøre telemarkski i de sveitsiske alper. Rett før jul ble han ferdig med treskjærerutdannelsen og i januar pakket han altså skiene på sykkeltilhengeren og satte snuta mot Norge og Telemark. I et halvt år skal drømmen leves, på sykkel og ski i Telemark. Hjemme i Sveits sitter kjæreste og familie og venter på det ukentlige livstegnet fra Martin.
På spørsmål om hvordan han synes det er å reise alene, svarer han: «Det går stort sett fint, men av og til når jeg savner familien og kjæreste hjemme i Sveits, tar jeg frem denne» sier Martin og viser stolt frem den lille minneboken han har pakket med seg på reisen.
50 – 100 kilometer per dag
Fra han satte seg på sykkelsetet i Tønsberg etter å ha landet med flyet i Oslo (deretter toget til Tønsberg) forteller Martin at opplevelsene utelukkende har vært positive.
«The people here are so nice and helpful, and the cycle routes are very easy to read»
Martin tilbakelegger ca. 50-100 kilometer på sykkelen, per dag, og når vi spør han om hvordan han opplever syklingen i Telemark svarer han raskt: «Easy!» og forteller om hjelpsomme, blide og gjestfrie Telemarkinger. Også naturen da «Amazing!».
Med stor begeistring forklarer og viser Martin oss ruta han har syklet så langt. Fra Oslo reiste han med toget til Tønsberg. Derfra tråkket han seg til Skien og Telemark.
Foto: Privat
Fra Skien gikk turen via Notodden videre til Rjukan og Gausta. På Gausta ble det noen dager med skikjøring før turen gikk til Gaustatoppen, tre ganger!
Endelig på (Gausta)toppen! Foto: Privat
En pust i skibakken på Gaustablikk med spektakulær utsikt utover Rjukan. På venstre side rager majestetiske Gaustatoppen. Foto: Privat
På spørsmål om hva som har vært turens hittil beste opplevelse svarer Martin: «There have been several moment’s» men husker spesielt ett øyeblikk veldig godt, som på bildet fra Blåtjønnfjell hvor han fikk det han beskriver som «ekte frihetsfølelse»
Ekte frihetsfølelse på Blåtjønnfjell og Sudslåkjanuten 1202 meter. Utsikt mot Himingen og Slettefjell. Foto: Privat
Sykkelferie på budsjett
På spørsmål om hvordan han finansierer turen forteller han at budsjettet er på 10.000 euro. Dette inkluderer alt av utstyr, reiseforsikring, inngangsbilletter til museer, heiser, overnatting og mat i totalt 6-7 måneder. Så det blir naturlig nok flest overnattinger i telt, smiler Martin som prøver å få til én overnatting på Airbnb en gang i uka for en dusj og litt luksus. I tillegg sponses han med en liten pengesum av «Films de Fribourg» for film fra sykkelturen.
Sykkelen, som er utstyrt med tilhenger og sommerdekk frakter alt han trenger av nødvendig utstyr. Telt, sovepose, mat, turkjøkken, klær, foto- og skiutstyr pluss reservedeler. Blir det ikke tungt, undrer vi.. «Joda, men er det noe jeg ikke har, så er det dårlig tid» smiler Martin.
Martin inne i teltet på camp Gausta. Foto: Privat
Sykkelferie på budsjett inkluderer enkle måltider i det fri. Foto: Privat
Etter noen dager på Rjukan og Gaustatoppen gikk turen ned til Notodden igjen. Denne gangen syklet han innom Heddal stavkirke for å se på trearbeider før han tråkket seg videre opp til Lifjell.
Heddal Stavkirke. Foto: Privat
På spørsmål om hvor sykkelturen går i morgen, svarer en tydelig avslappet og fornøyd Martin:
«Jeg tar en dag av gangen og ser hvor dagen bringer meg» men forteller at han tar imot tips på veien og at han gjerne vil oppleve Haukeli og videre til Røldal før han en gang i juni returnerer til Sveits via Sverige.
Men «Jeg kommer tilbake i mai!» forteller Martin entusiastisk. Da vil han nemlig besøke skimuseet i Morgedal som holder stengt vinterstid. Og etter tips fra undertegnede tar han kanskje også turen innom Jomfruland for å overvære hvitveisblomstringen. Martin ringer rundt den lange og smale formasjonen på sykkelkartet før han ser på klokka som nettopp har passert 10.00. Syklisten har nå åpnet dørene og Martin gjør seg klar for nye opplevelser på sykkelen i Telemark.
Av Christina A. Frost, Visit Telemark