Camping og Reiselivskonferansen i regi av NHO Reiseliv og Norsk Turistutvikling ble arrangert i Tønsberg 03.11.20.
Ole Petter Nyhaug fra Opinion presenterte trender og kundeforventinger – Hvordan vinne kampen om gjestene 2025. Her kommer et sammendrag
Presentasjonen er basert på «folk flest»
Forventinger har endret seg i løpet av årene.
I dag/i morgen så havner alle forventingene som har bygd seg opp de siste årene, seg oppå hverandre. Moral som arbeidsvilkår, likestilling, klima og bærekraft betyr mer nå enn før. Dette betyr at det blir vanskeligere å levere på forventingene. Nye gjester er vanskeligere å begeistre.
Forventinger vi må levere på
Her er 4 forventninger vi må levere på:
- Forventningen om sømløshet – det er utrolig viktig for folk. Lettvint, alt på et sted, enkelt tilgjengelig. Kundeopplevelsen er den nye merkevaren. Enkleste løsning vinner. Vi må hjelpe folk med å velge. De som kommer til å vinne er de som er gode på det. Vi har ikke dårlig tid, vi har for mange valg. Vi må være til stede når folk ønsker å finne oss.
- Forventning om balanse. Folk ønsker balanse i livet, mellom jobb og fritid. Balanse i verden, bærekraft. Jeg vil ha tilbake sånn som det var før. Ro fra hverdagen. 71 % ønsker et mindre kommersielt samfunn. 80% i Norge er villig til å endre atferd eller livsstil.
- Forventningen om personlighet. Tillit. Trygghet. Norsk. Nord-Norge med nordlysturisme – det unike. Det nære er eksotisk. Bøndene burde komme og selge egne produkter på deres campingplasser. Ta vare på norsk landbruk og norsk kulturlandskap. Folk har fått øynene opp for Norge som ferieland. Vertskapet er avgjørende. Særpreg. Spredning på Instagram. Hvor er det stedet på deres campingplass som er mest instagramvennlig?
- Forventning om fellesskap. Det er viktigere å høre til et sted, enn å finne sin egen stil. Vi har mista menneskelig kontakt i koronatiden. Folk, også de unge, vil faktisk komme seg bort fra skjermen.
50 % ønsker mer ro fremover, balanse i hverdagen
80 % som vil endre livsstil
Se alle presentasjonene fra Camping- og reiselivskonferansen 3.-4. november 2020