Reisemål skal være gode steder å bo og besøke i dag og i fremtiden. Ved å ta vare på sårbar natur, forvalte lokal kulturarv og skape balanse mellom lokalbefolknings og besøkendes behov vil det være mulig å få til.
Et positivt omdømme for vårt reisemål kommer alle virksomhetene til gode. Å satse på bærekraft er å være attraktiv for nye gjester og gi de som allerede er her en god opplevelse. Det kan øke lønnsomheten og styrke vår konkurransekraft – gjestene våre forventer at reiselivet tar sin del av ansvaret.
I Telemark jobber flere regioner, kommuner og destinasjonsselskap aktivt for en mer bærekraftig turisme, gjennom prosesser som Merket for bærekraftig reisemål og reisemålsutviklingsprosesser.
Merket for bærekraftig reisemål
Merkeordningen er et styringssystem for å systematisere arbeidet med bærekraft på norske reisemål. Ved å kartlegge kriterier fordelt på tre dimensjoner av bærekraft (miljø, samfunn og økonomi) signaliserer stedene at de er i gang med et langsiktig arbeid for økt bærekraft.
Merkeordningen løser ikke alle utfordringer, men kan gi grunnlag for å prioritere, øke bevissthet og skape samarbeidsplattformer.
Gjennom merket for bærekraftig reisemål stilles tydelige krav til reisemålet og måler utviklingen over tid.
Vest-Telemark
Vest-Telemark, med kommunene Fyresdal, Kviteseid, Nissedal, Seljord, Tokke og Vinje jobber aktivt med reisemålsutviklingsprosess og Merket for bærekraftig reisemål. Dette har bl.a. resultert i en felles strategi for regionen.
«REISELIVSSTRATEGI FOR VEST-TELEMARK 2023–2033» er en strategi som peker på utfordringer, innsatsområder og tiltak som skal løses i felleskap i regionen. En strategi for reiseliv er et verktøy for offentlig-privat samhandling som må forankres i det politiske planverket og reiselivsnæringens egne strategier.
Arbeidet ble startet opp våren 2022, på oppdrag fra Vest-Telemarkrådet, med bred forankring og involvering i alle kommunene.
Reiselivsstrategi for Vest-Telemark 2023-2033 ble ferdig sommeren 2023.
I reiselivsstrategien er det definert 10 innsatsområder som peker på prioriterte område for det videre arbeidet. Handlingsplanen er et dokument med konkrete og prioriterte tiltak knyttet opp til innsatsområdene i reiselivsstrategien.
Det ble utført innbygger-, gjeste- og hytteundersøkelse i 2023, rapportene kan du lese her.
I prosjektperioden ble det sendt ut nyhetsbrev til interessenter og aktører i området, disse kan du lese her:
Nyhetsbrev Nr. 1 august 2022
Nyhetsbrev Nr. 2 desember 2022
Nyhetsbrev Nr. 3 februar 2024