Rjukan - Notodden Industriarv er del av UNESCOs verdensarvliste. Her startet Norsk Hydro sin pionervirksomhet i norsk og internasjonal sammenheng innen utvikling av den elektrokjemiske industrien som revolusjonerte verdens matvareproduksjon. Dette området, med dets spektakulær natur, ga grunnlag for kraftproduksjon, fabrikker, industribyer og transportåre – en enorm utvikling på kort tid. Du kan oppleve mange aktiviteter i verdensarvområdet.
Et nærmest tilfeldig møte i 1903 mellom ingeniøren Sam Eyde og den unge og begavede professoren Kristian Birkeland var det som skulle til for å gjøre alvor av ideene om industriell produksjon av gjødsel. Sammen fant de ut hvordan man kan hente nitrogen ut av luften og lage mat for planter. Gjødselen fikk fart på avlingene og bidro til økt matproduksjon, ikke bare i Norge, men over hele verden.
Den Industrielle verdensarven Rjukan – Notodden er fortellingen om:
• Vannet fra Hardangervidda som renner østover til Rjukan og Notodden,
• vannet som blir omgjort til elektrisk energi,
• elektrisk energi som brukes til å bygge opp en kjemisk prosessindustri,
• en prosessindustri som produserer verdensproduktet kunstgjødsel og som revolusjonerte verdens matvareproduksjon.
Kraftig utvikling på kort tid
Eyde og Birkeland hadde enorm pågangsmot og kreativitet. De greide å stable på beina 1,5 ganger Norges statsbudsjett for å komme i gang med sitt prosjekt. Prosjektet var stort og ga grunnlag for utvikling av industri og lokalsamfunn på steder som Notodden, Rjukan, Tyssedal/Odda, Kristiansand og Eydehavn. Alt i alt var Sam Eyde med og grunnla mer enn 30 selskaper innenfor gruvevirksomhet, vannkraft og industri. Rjukan by ble påstartet i 1907 og stod klar for 10 000 innbyggere i 1920.
Fem tips til opplevelser i Verdenarvområdet
1. Vemork Kraftstasjon
Kraftstasjonen Vemork er omgjort til et museum, Norsk Industriarbeidermusuem, hvor man kan oppleve det fantastiske energieventyret som utspant seg på Rjukan. Da Vemork stod ferdig i 1911 var den verdens største i sitt slag.
2. M/F Storegut
Jernbanefergen M/F Storegut ble brukt til å transportere jernbanevogner med kunstgjødsel fra Rjukan til Tinnoset, slik at kunstgjødselet kunne komme seg til Notodden og ut til verdensmarkedet. M/F Storegut er i dag fredet, og står oppført som ett av objektene på oppføringen av Rjukan - Notodden Industriarv på UNESCOs verdensarvliste.
MF Storegut vil seile som musealt fartøy med passasjerer mellom Rjukan og Tinnoset. (NB! Båten går ikke sommeren 2022)
3. Krossobanen
Krossobanen er Nord-Europas første totausbane som frakter deg fra Rjukan og opp til foten av Hardangervidda på 5 minutter. Du kan ta med både sykkel og ski i Krossobanen, og benytte deg av alle naturopplevelsene Hardangervidda har å by på. Banen ble bygget i 1928 som en gave fra Norsk Hydro slik at Rjukan's befolkning kunne ta seg opp i sola i vinterhalvåret. I dag er Krossobanen en turistattraksjon som er åpen hver dag. (Krossobanen er midlertidig stengt i sommer 2024)
4. Telemark Kunstmuseum & Verdensarvsenteret Rjukan-Notodden Industriarv
Telemark Kunstmuseum og Verdensarvsenteret viser kunst og industrihistorie i en vakker industrihall fra begynnelsen av forrige århundre. Industrimuseet omhandler tidenes viktigste norske oppfinnelse; lysbueovnen og produktet kunstgjødsel. Kunstsamlingen inneholder kunst fra Norsk Hydro- og Norsk Industriarbeidermuseums kunstsamlinger, samt Terje Bergstad samlingen. Kunstsamlingens hovedvekt er bilder fra kraftutbyggingens og industriens gullalder i Telemark, med kunstnere som Christian Skredsvig og Theodor Kittelsen. Telemark Kunstmuseum og Verdensarvsenteret holder til på Tinfos i Notodden i en vakker fredet industripark og er åpen hele året.
5. Byvandring på Notodden og Rjukan
Ta bena fatt og besøk steder på Notodden og i Rjukan med fremragende universell verdi. Bli med på guidede turer, eller opplev stedene på egenhånd. Vandrekart fås på turistkontorene.