6-7 oktober samlet Visit Telemark over 50 utvalgte reiselivsaktører og samarbeidspartnere på strategisamling i Kragerø. Målsetningen med samlingen var å få en felles forståelse av nåsituasjonen, og sette et felles mål bilde og retning for fremtiden innen markedsføring ved etablering av ny helhetlig kommunikasjonsstrategi for destinasjonen Telemark de neste 3 årene.
Vi hadde med oss våre samarbeidspartnere Mediacom og MediaPlus for å hjelpe oss med både oppbygging og operasjonalisering av strategien samt gjennomføring av workshoper.
Tanken er å videreføre det arbeidet som er påbegynt med merkevarebyggingen av Telemark på bakgrunn av arbeidet som ble gjort med Snøhetta og fylkeskommunen i 2012, men tilpasset dagens marked og oppdatert kreativt uttrykk.
I begynnelsen av 2021 iverksatte vi en ny digital strategi, med oppdelingen AWARENESS, ENGAGEMENT og ACTION. Dette er bygget på markedsføringsteori og innsikt, og reflekterer også arbeidet Visit Norway gjør, med SHOW, TELL og SELL.
Den nye digitale satsinger har så langt levert gode resultater, men det gjenstår fortsatt mye arbeid og justeringer, for å få et enda bedre resultat.
Visit Telemark mener også at hvis vi skal lykkes med merkevarebyggingen for destinasjonen, så må vi alle i fellesskap, inkludert kommuner og næringsforeninger, ha ett felles kreativt uttrykk og felles verdibasert kommunikasjon. Både store og små reiselivsaktører må se verdien av merkevarebyggingen, og tørre å satse langsiktig med tålmodighet, istedenfor å kun tenke kortsiktig gevinst.
Visit Telemark har tatt et krafttak det siste året, med kompetanseheving, effektivisering og digitalisering i fokus. I tiden fremover nå skal vi rigge selskapet enda mer, slik at vi kan holde tritt med omstillingen og tempo verden rundt oss har, og for å sørge for at vi er et selskap med høy kompetanse og innovativ tankegang. Vi skal være en verdig samarbeidspartner og skal hjelpe våre kunder med blant annet strategiske valg, markedsinnsikt og operasjonell destinasjonsutvikling og markedsføring.
Dette er ikke en lett oppgave heller ei en oppgave vi tar lett på, og vil kommer garantert til å gjøre feil underveis. Men vi håper at resultatet av strategisamlingen og gjennomføring av de neste skrittene som ligger foran oss, vil samle oss som destinasjon enda mer, og få på plass gode enda bedre resultater vi alle kan være fornøyd med.
Oppsummering av samlingen
Dag 1
Trender og markedsanalyse ble gjennomgått, før vi bega oss ut på generell markedsføringsteori med en grundig gjennomgang av oppbyggingen AWARENESS, ENGAGEMENT OG ACTION. Det ble vist flere eksempler på hva slags kreativt uttrykk vi streber etter, med verdier og kunde basert utgangspunkt og hvordan dette skal settes inn i de forskjellige kanalene.
På slutten av dagen hadde vi en krevende workshop, der gruppene skulle finne ut identiteten til Telemark og lage kjernefortellinger basert på målgruppene, med identiteten til Telemark som grunnlag.
Dette var vi alle enige om at var svært krevende oppgave, og vi satt kanskje igjen med flere spørsmål enn svar på slutten av dagen.
Dag 2
På bakgrunn av dag 1, satte vi AWARENESS, ENGAGEMENT og ACTION inn i en operasjonell plan, en digital strategi.
Stian i Mediacom gikk igjennom hvor Visit Telemark og Telemark lå på den digitale modenhetsstigen, og hva som skal til for å klatre på nettopp denne stigen.
Et viktig skritt i retning for mer digital modenhet, er både et felles søkeord strategi for hele destinasjonen og implementering av dynamisk annonsering (DCO). Begge disse temaene var grunnlaget i workshopene, sammen med strategi for sosiale medier.
For å få begge disse elementene på plass, må kjernefortellingene og identiteten til Telemark etableres, og forankres ut i et kreativt uttrykk.
Håkon presenterte foreløpig salg og markedsplan for 2022 og Alina la frem strategi for sosiale medier de neste årene.
Et sentralt spørsmål innen sosiale medier, er hvordan vi skal få alle de små aktørene synlig på sosiale medier, i våre kanaler, med flere og flere aktører som inngår samarbeid med oss. Vi kan fort være oppe i over 150 aktører, og det blir vanskelig å fronte alle disse i sosiale medier til enhver tid. Eksempelvis legger Visit Telemark ut over 15 innlegg per dag, og dette er for mye.
Tilbakemeldingene for dag 2, er at den operasjonelle digitale strategien var lettere å forstå, samt man fikk en bredere forståelse med formålet av dag 1.
Det legges nå en videre slagplan på hvordan Visit Telemark sammen med næringen kan levere på målsetningene vi har nå satt oss i fellesskap.
Avslutningsvis stilte jeg tre spørsmål til forsamlingen;
1. Hvilke utfordringer står Telemark som destinasjon ovenfor i tiden fremover?
- Differensiere seg fra andre
- Få norske turister til å velge Telemark
- Enig om retningen
- Forlenge skuldersesonger
- At vi alle nå må vi stå i dette her – være lojale i retningen og strategiene
- Sikre at vi kan arbeide videre i felleskap
- At man klarer å opprettholde den gode samtalen, nøkkelen er å samarbeide godt
- For få vet hva Telemark byr på. Det er for mange utenfor som ikke vet hva vi står på å kan tilby
- Er tøffe nok til å prioritere bort
2. Hvilke utfordringer står Visit Telemark ovenfor i tiden fremover?
- Fikse alt dette
- Utvikle en forståelse og kompetanse som alle kan se opp til
- At noen kan tenke overordnet når alle tenker ned i trakta
- Kompetanse
- Forankring og få alle med
- Når det skal presenteres må det være enkelt å forstå
- Få alle til å se verdien
- Visit Telemark må levere på kreativt innhold
3. Hvilke utfordringer står enkeltaktørene ovenfor i tiden fremover?
- Planlegging; tvinge alle til planlegg neste sesong tidligere
- Digitalisering, booking, m.m.
- Knekke koden på hva aktørene må ha av kompetanse selv
- Formidling, fortelle historien når de kommer – men å få folk til å komme i utgangspunktet
- Være lojale ovenfor prosessen, strategien og hverandre
Tusen takk for noen fine dager, med gode refleksjoner og gode samtaler.
Veien videre er Visit Telemark allerede godt i gang med. Egen informasjon og plan på dette blir sendt ut snart.
For oppsummering på workshopen dag 1, se eget skriv
Vennlig hilsen
Anne-Hege & team Visit Telemark
Presentasjoner fra strategisamlingen
Presentasjon Strategisamling 6.-7. oktober Visit Telemark dag 1
Presentasjon digitale kanaler dag 2
Aktivitetsplan 2021
SoMe 2022 - 2025