Hvorfor er det viktig å lage gode landingssider på websiden vår?
Målet med websiden er å tiltrekke relevante besøkende til nettstedet for å finne informasjon eller kjøpe produktene vi tilbyr.
En prosess som kan hjelpe med å lage gode nettsider som rangerer høyt opp i søkeresultatene til Google, Bing eller Yahoo er den så kalte søkemotoroptimalisering.
Søkemotoroptimalisering handler om å tilpasse seg Google sine retningslinjer for utforming av nettsider og sørger for å tilby brukerne det de faktisk spør etter. Dette oppnår du blant annet ved å lage gode landingsside som inneholder følgende:
1. Hovedoverskrift
Her snakker vi om H1, og denne finnes det kun en av. Bruk relevant søkeord.
2. Underoverskrift
I dette tilfellet snakker vi om H2,H3, H4 (osv). For at leseropplevelsen skal bli god bør man stykke opp teksten og markere med underoverskrifter der det er naturlig å ha en. Her benytter man seg også av relevante søkerord.
3. Metatittel og metabeskrivelse
Fortell de som søker hva nettsiden din handler om. Vær kort og presis, men samtidig inspirerende. Sørg for at folk vil klikke på nettopp dere når de søker i Google.
4. Alternativtekst til bilder
Dette er en unik måte til å havne høyt opp i søkeresultatet når folk leter etter bilder. Ved hjelp av 125 tegn, skriv så konkret som mulig hva bildet du har på nettsiden din illustrerer.
5. Linker
Her kan man både linke til interne og eksterne kilder. Dersom man ønsker at andre skal linke til Visit Telemark må man ta kontakt med de aktuelle kandidatene.
Mer utfyllene infiormasjon om SEO og hvordan man optimaliserer websiden finner du i denne presentasjonen.