Skriv webtekster som fenger! Ingen kjedelige tekster som ingen vil lese lenger! Ingen lange tekster, si det viktigste først, kom til poenget! Hva er det du vil med teksten? Fortell det du vil formidle på en inspirerende og engasjerende måte. Ikke noe oppramsing. Skriv i «du» form, da føler leseren at det er skrevet akkurat til seg.
Høres dette lett ut? Ja, men det er også vanskelig! Nedenunder har vi lagt ved noen gode tips for bedre webtekster fra Nettredaktor.no Gode å ha som mal når du skal begynne å skrive.
Vi har også laget retningslinjer for informasjon vi må ha fra deg som er medlem, når vi jobber med forbedring av eksisterende innhold/eller nytt innhold av ditt produkt.
Tvi, tvi og lykke til!
Generelle råd for bedre webtekster
Sett deg alltid i brukerens sted: Tenk som brukeren - bruk de samme ordene som brukeren bruker når du skriver tekst. Hva er det i hver enkelt tekst som er det mest interessante for brukeren slik han ser det selv?
Bruk de riktige trigger-ordene: Triggerord beskriver det brukeren leter etter på nettstedet. Triggerordet er brukerens eget ord (og ikke ditt). Prioriter triggerordene i overskrifter og tekster.
Si det viktigste først: Du har maks 2-3 sekunder på å skrive slik at brukeren skjønner hva det hele handler om.
Meningsbærende overskrifter: Overskriften og ingressen skal bære hele historien. Overskrifter er kanskje det viktigste enkelt-elementet i en webtekst.
Skriv korte tekster: Du skal formidle noe på veldig kort tid. Ikke skriv lange tekster, i hvert fall ikke på første nivå. Få med de viktigste punktene først i navigasjonen. Siden kan mer detaljer og bakgrunnsinfo komme.
Husk! De fleste bare skumleser teksten. Brukerne er utålmodige og rastløse. Svært få scroller nedover på siden.
Legg til rette for vertikal lesning/ del opp teksten i avsnitt
Gjør det mulig for brukeren å skape seg et raskt overblikk over teksten ved å rett og slett kaste et blikk på siden.
- Bruk avsnitt med mellomoverskrifter og kulepunkter. Et avsnitt bør ikke ha mer enn ca. 100 ord. Skriv om en ting i hvert avsnitt og uthev viktige ord og setninger.
- Linker. NB! Styr unna å lenke ord uten kontekst som «her». Link til relevante nøkkelord som forteller noe om siden du linker til. F.eks. gjør det slik: Her får du en oversikt over favorittstedene mine
- Uthevede enkeltord (gjerne trigger-ord).
Pass opp for skrivefeil: Les korrektur. La gjerne en kollega se over også. Det er dumt hvis noen søker f.eks. på ‘museum’ og det er skrevet ‘musum’, da blir søket på siden feil.
Tips hentet fra nettredaktor.no