Sosiale medier er en av de mest kostnadseffektive markedsføringskanalene tilgjengelig i dag, spesielt sammenlignet med tradisjonelle medier som TV, radio og trykte annonser. Til tross for at det kan være utfordrende å trenge gjennom informasjonsmengden og konkurransen, kan en veldefinert strategi og kontinuerlig innsats gi betydelig avkastning. Her er femten tips som kan hjelpe deg med å lykkes på sosiale medier:
1. Ha en strategisk tilnærming, bruk innholdsplan og mål resultater
En veldefinert strategi er essensiell. Lag en innholdsplan i som dekker hva du skal poste og når. Mål resultatene dine kontinuerlig for å forstå hva som fungerer best og tilpass strategien din deretter.
2. Kjenn ditt publikum
For å lage innhold som resonerer med publikum, må du vite hvem de er. Analyser demografiske data som alder, kjønn, interesser og atferd. Dette vil hjelpe deg med å tilpasse budskapet ditt og nå de riktige menneskene på den riktige måten. Denne informasjon finner du under innsikt på de forskjellige SoMe-kanalene.
3. Velg de riktige plattformene
Ikke alle sosiale medieplattformer passer for alle typer innhold eller målgrupper. Velg plattformer som best støtter dine mål og der ditt publikum er mest aktive. SoMe-kanaler tar tid, og med begrenset tid er det enda viktigere å prioritere. Ha heller én eller to kanaler som du jobber godt med, enn fire som du ikke poster noe på. Når du har kontroll på kanalene du publiserer i, kan du ekspandere med en ny kanal. Visit Telemark har hovedfokus på Facebook, Instagram og TikTok. Husk å følge oss! Sjekk ut Ipsos SoMe Tracker for å se de mest populære SoMe-kanalene i Norge.
4. Vær konsekvent når det gjelder posting
Regelmessighet er viktig for å holde publikum engasjert. Post jevnlig, men unngå å overvelde følgerne dine med for mange innlegg på en gang. Finn en balanse som fungerer for deg og ditt publikum. Du bør poste minimum 3 ganger i uka og maks 1-2 ganger om dagen litt avhengig av hvor stor kontoen din er og hvor mye innhold du har. Har du bestemt deg for å poste 3 ganger i uken på for eksempel mandag, onsdag, fredag, da er det viktig at du er konsekvent på det.
5. Riktig innhold til riktig person på riktig tidspunkt
Kjenn målgruppen din godt og tilpass innholdet deretter. Bruk innsikt fra analyser for å finne ut når ditt publikum er mest aktive, og post på disse tidspunktene for å maksimere engasjementet.
6. Sørg for kvalitet, variert, relevant og tidsaktuelt innhold
Kvalitetsinnhold er nøkkelen til engasjement. Sørg for at innholdet ditt er relevant, verdifullt og interessant for ditt publikum. Bruk bilder, reels, tekst og lenkeinnlegg for å gjøre innleggene mer visuelt tiltalende. Originalitet og autentisitet er også viktig for å skille seg ut.
7. Bruk riktig format i riktig kanal
Forskjellige plattformer krever forskjellige typer innhold. Sørg for å bruke riktig format for hver kanal, enten det er bilder, videoer eller tekstbaserte innlegg, for å maksimere effekten av innholdet ditt. De fleste av oss bruker mobiltelefon og da vil det være lurt å ha høydeformat på bilder (4x5) og videoer (9x16) på bl.a. Facebook, Instagram og TikTok. Da vil du dekke mest mulig av skjermen og det blir lettere å legge merke til ditt innhold. Tar du bilder/videoer med telefonen i stående format så har du riktige formater. Har du materiell i avlangt format så er det mulig å klippe det på din telefon eller så kan du bruke den gratisversjonen av canva.com for å klippe til riktige formater.
8. Du har kun 0,25 sekunder for å få folk til å stoppe
Du har bare et øyeblikk til å fange oppmerksomheten til publikum. Sørg for at innholdet ditt er visuelt tiltalende og umiddelbart engasjerende for å få folk til å stoppe og se nærmere på det.
9. By på deg selv, ikke vær redd for å teste nye ting
Vær personlig og autentisk i innholdet ditt. Ikke vær redd for å eksperimentere med nye ideer og konsepter. Publikum setter pris på ekte engasjement og vil respondere positivt på din ærlige tilnærming.
10. «Sharing is Caring»: del andres innhold
Deling av andres innhold kan styrke fellesskapet og øke synligheten din. Det kan for eksempel være bilder fra gjestene dine som du har fått lov til å bruke, eller et innlegg hvor du er med fra destinasjonsselskapet mm. Husk å kreditere og tagge originalskaperne, og vurder å bruke partnerskap for å utvide rekkevidden din ytterligere.
11. Evaluer resultatene. Gi folk mer av det de liker
Kontinuerlig evaluering er viktig. Bruk kanalens analyseverktøy for å måle engasjement, rekkevidde og annen innsikt. Tilpass innholdet basert på hva som fungerer best for å holde publikum fornøyd.
12. Bruk fornuftige # & @ for å øke rekkevidden
Hashtags og tagger er effektive verktøy for å øke rekkevidden din. Bruk relevante og populære hashtags (3-5 stk) som #visittelemark for å nå ut til et bredere publikum, og tagg relevante personer eller bedrifter som @visittelemark for å engasjere med fellesskapet. Husk at en hashtag skal være i tråd med innlegget ditt med utgangspunkt i sted, beskrivelse av bilde, årstid mm. Eks: La oss si at du legger ut et bilde fra tur til Elefantfjellet. Da kan du bruke #visittelemark #elefantfjellet #visitgautefall #natur #solnedgang
13. Hold deg oppdatert
Sosiale medier utvikler seg konstant. Nye funksjoner, algoritmeendringer og trender dukker opp hele tiden. Hold deg oppdatert med de siste nyhetene og tilpass strategien din deretter for å forbli relevant og konkurransedyktig. Reels på Instagram en god måte å øke rekkevidden på.
14. Engasjer deg med publikum
Sosiale medier er ikke en enveiskommunikasjon. Svar på kommentarer, delta i samtaler og vær tilgjengelig for dine følgere. Dette bygger en sterkere forbindelse og viser at du verdsetter ditt publikum.
15. Bruk merkevaren Telemark
Konsistens er nøkkelen til å bygge en sterk merkevare og Visit Telemark har jobbet med merkevaren Telemark i ganske mange år. Det å ta i bruk merkevaren Telemark for din bedrift vil være med på å sikre en rød tråd gjennom kommunikasjons, skape tilhørighet og større synlighet. Les mer om merkevaren Telemark her.
Lykke til!