I april ble Norwegian Travel Workshop (NTW) avholdt i Trondheim, der 700 representanter fra 31 land var samlet. NTW, en sentral salgs- og nettverksarena for norske reiselivsbedrifter, roterer vertskapet mellom ulike byer hvert år, og er organisert av Innovasjon Norge og lokale destinasjonsselskaper. Trondheim, som skulle være vert i 2020 men ble forsinket av pandemien, fikk endelig vist seg fra sin beste side. Trondheim Spektrum huset 170 stands hvor det ble avholdt over 8500 forhåndsbookede én-til-én møter mellom norske reiselivsaktører og internasjonale kjøpere. Neste år vil Bodø ha vertskapsrollen. Siden oppstarten i 1973, har NTW vokst fra 100 til 700 deltakere og er en viktig plattform for internasjonal profilering av norsk reiseliv.
Markedssjef i Visit Telemark, Monica Esse, delte følgende innlegg:
"NTW 2024 i Trondheim med over 700 deltakere, 2 fulle workshopdager og 6 destinasjoner/aktører fra hele Telemark er nå gjennomført. Det har vært en fantastisk begivenhet fylt med mange interesserte og nysgjerrige besøkende og ikke minst entusiastiske verter fra Telemark. Det dedikerte arbeidet som har blitt gjort fra flere i destinasjonen opp mot det internasjonale markedet og mot turoperatører i tidligere år har virkelig vært med å sette Telemark på kartet. Det har også vært med på å skape interesse for vårt fantastiske fylke. I år representert av Straand Hotel, Visit Rjukan, Dalen Hotel, Rauland Skisenter og Telemarkskanalen.
Nyheter, soft activities, vannveien, padling, kultur, badeland, natur, unike overnattinger og opplevelser er noe av det som har gjentatt seg på standen til Visit Telemark. De hadde også bemerket seg at Telemark var et snøsikkert området med gode skimuligheter. Utrolig moro å være en del av team Telemark når man ser hva vi får til sammen."
Det er utrolig gøy å se at det er så stor interesse for vår flotte region. Spesielt ser vi at de som på forhånd hadde besøkt Kragerø og Rjukan ifm. pre-tour, var særdeles entusiastiske. Mange av de drøyt 30 møtene vi gjennomførte disse to dagene, har bedt om mer informasjon om destinasjonen. Vi har satt sammen en større informasjonspakke som vi sender ut til alle og kommer til å følge de tett opp individuelt.