Vi har spennende nyheter! Vår nye kampanje, People of the North, er snart i gang, og vi vil gjerne dele detaljene med dere. Denne kampanjen er et samarbeid med kommunene Rjukan, Seljord og Tokke, samt Telemarkskanalen natur og kulturpark. Kampanjen vil fremheve opplevelser av mat, kultur og natur langs Telemarkskanalen og i de vakre omgivelsene i disse tre kulturelle kommunene i Telemark. Her er hva dere kan forvente.
Hva er People of the North?
People of the North er en norskprodusert livsstilsprogramserie om mat, drikke og reise med Arne Hjeltnes, Frida Ronge og Stig Bareksten som programledere. Serien vises på Altibox i Norge, PBS i USA, U Look i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Australia og New Zealand, og på Marco Polo TV i Tyskland, Østerrike, Sveits, Italia, Spania, Frankrike, Polen, Ungarn og Romania.
Første sesong av programmet ble nominert i kategorien «Beste mat- og reiseprogram» i USA i år, og Telemark er stolte av å være med i sesong 2 som vil sendes i Europa nå i høst og i USA våren 2025.
Vi har laget en felles landingsside, på norsk og engelsk for konseptet. Sjekk dem ut her: Se den norske landingssiden her & se den engelske landingssiden her.
Med dette konseptet kjører Visit Telemark en kampanje som skal tiltrekke både nasjonale og internasjonale turister til Telemark over tid. Hovedmålet med kampanjen er å skape synlighet, nysgjerrighet og kjennskap til Telemark som en reiselivsdestinasjon.
Vi kjører hovedfokus på internasjonal kommunikasjon i denne kampanjeperioden da innsikt tilsier at de søker inspirasjon i forhold til neste års reise fremover nå. Vi vil også følge opp med betalt internasjonal kommunikasjon våren 2025.
Hovedvekten av de som ser Marco Polo TV, kanalen vi har kjøpt TV-reklameplass i, er personer 30+, som har utdannelse og har godt over gjennomsnitt i inntekt. De er naturlig nok glad i å reise da dette er en reiselivskanal, samt opptatt av gode matopplevelser, historie og kultur. To norske annonseeksempler ser dere vedlagt her og det lages også for flere språk:
Hvordan skal vi nå ut?
Internasjonalt i høst og ut 2024:
• Reklamesnutter på tyske TV-kanaler: Det er kjøpt reklameplass i TV-kanalen Marco Polo, hvor vi gjennom en 10 sekunders reklamefilm om Telemark viser en 10 sekunders reklamefilm om Telemark viser Bucketlist/spydspiss-opplevelser tilpasset internasjonal interesse. Vi fikk bekreftet i dag at visningene starter i Tyskland neste uke (uke 42).
• Google Ads: Målrettede annonser mot prioriterte internasjonale markeder, spesielt Tyskland, USA, Nederland, Storbritania, Danmark og Sverige. Her inkluderes søk, YouTube og andre google-eide kanaler vi ser er relevante.
• Digital kommunikasjon: Synlighet via sosiale kanaler i prioriterte internasjonale land hvor episoden går, i år Tyskland og tyskspråklige land.
• Pressemeldinger: Distribusjon til internasjonale medier.
Nasjonalt i høst 2024:
• Sosiale medier: VT Facebook og Instagram for å nå et bredt publikum, betalt og mot våre 128.000 følgere organisk. Det er utarbeidet flere ulike annonsesett som vil bli benyttet, både med foto og film.
• Google Ads: Målrettede annonser for å tiltrekke potensielle besøkende. Her inkluderes søk, YouTube og andre google-eide kanaler.
• Digitale displayannonser: Synlighet på relevante nettsteder.
Visit Telemark vil stå for all kommunikasjon av kampanjen i år, også har vi utarbeidet flere filmer tilpasset destinasjonene/kommunene av råmaterialet vi har fått tilgang til. Det vil også bli gjort en større satsning på People Of The North – Telemark i 2025.
Viktige datoer og informasjon
• Kampanjeperiode: Nasjonalt: 8.oktober til 31.Oktober // Internasjonalt: Oktober–31.des + synlighet av reklamefilm så lenge serien sendes.
• Målgruppe og mål med kampanjen: Alle 30+. Nasjonalt: Hele Norge // Internasjonalt: Tyskland, Nederland, Belgia (tyskspråklige land hvor serien sendes), Danmark, Sverige, Storbritannia og USA. // Mål: Rekkevidde, klikk inn på landingssiden og tid brukt på landingssiden inkl. undersidene. Sekundærmål: Klikk på POTN-pakker, for å vite interessen for pakkeløsninger av denne opplevelsen.
• People of the North-pakker: Det er utarbeidet et par POTN-opplevelsespakker som kan bookes via blant annet Telemarkskanalen. Flere relevante pakker vil bli vurdert basert på infrastruktur, tilgjengelig teknologi, systemer og kapasitet.
For spørsmål eller mer informasjon, vennligst kontakt markedssjef Monica Esse.